Sunday, May 13, 2012

Rabun Hati wujud ke?


Assalamualaikum w.b.t...
Setelah sekian lama KIKA biarkan bersawang dgn sajak Hakikat Air Mata tu, hari ni KIKA nak memberi pendapat mengenai RABUN...

KIKA mula pkai spec pertengahan thn 2010...form5 time tu...mmg kronik kot sbb duduk depan sekali dlm kelas tapi apa yg cikgu tulis kat papan putih tu pun susah nak tgk...hah! Apa lg kan...rela xrela pegi jgk la check mata n buat spec...tp last week spec KIKA patah...so,4-5 ari ni KIKA duk melilau la tanpa spek...dr jauh mmg xblh cam la sapa yg lalu...mata ni mmg penat sbb trpaksa bkerja keras utk melihat lebih dari kemampuan...

Tiba2 KIKA terfikir satu ayat ni...JANGANLAH HANYA MELIHAT DGN MATA KASAR TAPI LIHAT JUGA DGN MATA HATI...hurm...'mata' hati...agak2 logik x klau ada rabun hati? Mungkin klau mata hati kita ni rabun dekat, kita xblh nampak kebaikan kat sekeliling kita...huu...blh jd masalah negara tu...kita akn mudah brprasangka buruk dan senang jugaklah nak terjadi salah fhm kalau tak dikawal...macam mana kalau mata hati kita terus buta? Ya Allah, xdpt KIKA bayangkan...mana nak letak rukun iman?nak percaya antara manusia pun susah...blh ke nak hidup sendiri di bumi Allah yg luas ni?jadi, blh jgk la kalau nak cakap yg hati pun ada tahap kerabunan jugak tapi xdpt diukur dgn mesin dunia...byk perkara kna ambil kira ni...renung2lah seketika...

Ummi KIKA ada ckp yg org byk baca al-Quran, solat sunat n puasa sunat, insyaAllah keupayaan mata kita akan lebih cerah...semua Muslim insyaAllah tau jugak yg amalan2 sunat ni blh bina keperibadian diri yg superb bermula dr akal dan hati...sesungguhnya, setiap perintah Allah tu memberi rahmat tidak terhingga buat manusia dan makhluk lain ciptaanNya...Wallahualam...

Sebagai peringatan buat diri dan saudara2 KIKA, jomlah kita sama2 memperbaiki amalan fardu kita dan meningkatkan amalan2 sunat...insyaAllah....

Salam Ukhuwah, K.I.K.A