Saturday, October 30, 2010

Wanita Hari Ini. (mesti baca!)

Hihi… Mesti ada yang ingat rancangan di TV3 tu kan? Pastinya tiada kaitan ya. Hari ini KIKA nak memberi pendapat tentang perempuan, gadis,  wanita atau yang sewaktu dengannya.  Lately ni banyak KIKA dengar atau baca cerpen berkaitan perempuan yang lasak, agak kasar atau agak ganas.Termasuklah KIKA. Hihi… Mungkin ada orang yang tidak suka kami yang berperangai begini. Tapi KIKA bangga sebab KIKA harap sangat KIKA boleh jadi orang yang tabah, kuat dan berani. KIKA nak jiwa KIKA kebal dari segala perasaan yang negatif seiring dengan kekerasan sifat luaran KIKA.
Yang pasti, setiap perempuan yang terlibat dalam isu ini ada sebab tersendiri. Macam KIKA, masa zaman kanak-kanak Ribena dulu, KIKA ni memang perempuan habis. Pakaian memang takyah cerita la. Gaun, kebaya, baju kurung, renda-renda dsb memang sebati dengan hidup KIKA. Kebanyakan baju-baju tu arwah ibu yang jahit. Tapi, lepas ibu KIKA meninggal dunia, KIKA dah kurang dah baju-baju macam tu. Hanyalah kemeja T dan jeans. Hari raya dan kenduri je pakai baju kurung.

Tapi lain pula cerita pasal rambut. Rambut KIKA selalu dipotong oleh arwah ibu dan makcik KIKA. Rambut KIKA sentiasa pendek dari kecil sampai darjah 4. Lepas tu, barulah rambut panjang cam perempuan. Apa-apa pun, KIKA terbawa-bawa  sikap kasar ni sebab KIKA ada 3 orang adik lelaki dan ramai sepupu lelaki. Di sekolah pula, memang selalu kena sakat dengan budak lelaki sebab sikap dulu brutal, tempered dan mulut laser KIKA. Hihi… Oh ya! Satu lagi, KIKA join taekwondo sejak darjah satu lagi. Then, selalu pula pergi kem sana sini. Bertambahlah sebab keganasan ni kan.
Sekarang ni, KIKA masih lagi kasar, suka berdebat dan selalu nak menang. Tapi kira dah banyak bertolak ansur juga. Mungkin proses anjakan paradigma. Hihi… Cita-cita KIKA nak jadi seorang jurutera, penulis dan jurulatih sambilan untuk Taekwondo. Jadi sesuailah dengan sifat KIKA. Penulis? Macam tak kena je kan...Hehe...Ni yang uniknya...KIKA dari sekolah rendah memang suka membaca dan alhamdulillah, kira mahir juga mengarang. Jiwa pun sastera tau...Makin besar, makin berbunga-bunga...Hihi... =p
Apa-apa pun perempuan yang kasar ni bukanlah satu masalah sebenarnya. Lagi bagus lagi ada. Pada pendapat KIKA, zaman sekarang ni perlukan perempuan yang tegas, vokal, berani dan kuat luaran dan dalaman. Yalah, sekarang ni kan banyak cabaran dan dugaan. Kaum hawa ni pun tak terkecuali nak berusaha untuk mencapai cita-cita.
Dalam kesempatan ini, KIKA nak bagi peringatan bahawa kami yang agak kasar ni pun masih ada perasaan dan sensitiviti. Jadi kenalah layan kami sebaik-baiknya juga kan...Kami pun manusia jugak...
P/S Ratu KIKA: Marilah kita bersama-sama menjaga perasaan orang lain dan terimalah keadaan orang sekelliling kita seadanya. Sekian, terima kasih. Wassalam.

KEBANGKITAN

Wahai bangsaku!
Ketahuilah bahawa
Hati ibarat sepohon pokok yang kekeringan
Harus disuburkan dengan siraman pengorbanan
Pasti ianya mekar
Lantas membuahkan perjuangan seranum keimanan
Wahai bangsaku!
Usah biarkan daunnya layu dengan racun dunia
Pagarilah ia dengan tembok fikiran
Kerana fikiran itu bias menundukkan nafsu
Serta memimpin jiwa
Bajailah pohon itu dengan pengetahuan
Kerana ilmu itu juga cahaya.

Ingatlah bangsaku!
Impian tidak selalu menjadi kenyataan
Tetapi dugaan sentiasa menjengah kehidupan kita
Jadi, biarlah kita menangis hari ini
Kerana kesakitan semalam
Tetapi usah kita ketawa berpanjangan
Kerana kegembiraan yang belum pasti

Bangkitlah bangsaku!
Esok sudah tidak boleh mengubah hari ini
Namun hari ini masih boleh mengubah hari esok
Bangkitlah bangsaku!
Merdekakan jiwamu
Agar hidupmu disinari
Kabahagiaan yang hakiki
Lagi abadi

Nukilan: Khairina Izzah binti Khoirul Anuar
Johan Pertandingan Mencipta Sajak sempena Bulan Kemerdekaan 2010

P/S Ratu KIKA: Hak Cipta Terpelihara....mohon untuk meletakkan link blog ini iaitu http://ceriterakika.blogspot.com untuk sebarang cetakan atau salinan.... =D

ISTIMEWANYA TEMPAT INI

Sekolah ini
Mencipta pelbagai kenangan
Suka dan suka
Dugaan dan cabaran

Bagi kami
Ini tempat istimewa
Coretan pelbagai kisah
Pelbagai ragam warganya

Sekolah ini
Saksi kegembiraan
Keakraban
Kejayaan
Dan kenangan

Di sinilah bermula segala
Permulaan bagi kami dalam alam remaja
Penuh ujian yang melanda
Namun dapat kami hiasi
Dengan ketabahan dan kegembiraan

Di sini juga
Adanya warga pendidik
Yang tidak kenal erti jerih payah
Tidak jemu menyayanginya
Dan bias menerangi kehidupan insan lain
Guru
Kalian telah menabur bakti
Mendidik kami seikhlas hati
Terima kasih guru
Di kala ini
Kami ingin sekali memohon restu daripada kalian
Demi kejayaan kami
Dan dengan izin yang Maha Esa
Akan kami realisasikan  cita-cita ini
Dengan berjuta kesungguhan

Suatu masa nanti
Ada antara kami
Menjadi sahabat seni
Pewaris budaya
Penyuntik bahasa
Sudah pasti
Warga bijaksana

Saat itu
Sekolah ini,
Menjadi bayangan minda
Setiap kenangan menerjah kotak fikir
Kisah bermakna yang tercoret terlayar indah
Tambah rasa rindu yang bertamu di hati.

Persembahan sempena Hari Graduasi SMKC 2010 (29 Oktober 2010)

P/S Ratu KIKA: Hak Cipta Terpelihara....mohon untuk meletakkan link blog ini iaitu http://ceriterakika.blogspot.com untuk sebarang cetakan atau salinan.... =D

ADIK DAN TEMAN

Kadang kala
Mereka gembira
Kadang kala
Mereka kecewa
Walau apapun perasaan mereka
Mereka perlukan teman

Atas tanggungjawab
Aku sudi menjadi teman mereka
Atas rasa kasih
Aku sudi berkongsi cerita

Walau kadang kala
Mereka berdendam
Melepaskan amarah
Walau apa yang terbuku di hati
Tanpa peduli hati temannya ini

Namun
Kasih seorang teman
Mengatasi segalanya
Sewaktu bersam mereka
Teman ini mempunyai pelbagai rasa
Suka, duka, gembira, kecewa
Itulah antaranya

Tapi andai tiada mereka
Hanya satu dapat kuungkap
Sunyi

Bagi teman ini
Merekalah yang menabur duka
Namun
Mereka jugalah yang menjadi penawar

Adik
Kakak menyayangi kamu
Sebagai seorang insan
Yang punya talian darah
Dan juga sebagai seorang temanmu

Andai tiada adik
Siapalah teman ini
Akulah kakakmu.

Pertandingan Mencipta Sajak sempena Bulan Bahasa 2008

P/S Ratu KIKA: Hak Cipta Terpelihara....mohon untuk meletakkan link blog ini iaitu http://ceriterakika.blogspot.com untuk sebarang cetakan atau salinan.... =D

Wednesday, October 27, 2010

PUJANGGA - unpredictable life...

as human being, we didn't know what is going to happen in future...
i believe that if we do something good, we will get good thing as rewards but we still can't predict what we must face for that success...maybe we will hurt someone or maybe sacrifice ourself...
however, we must put full effort, try to do the best among the best, pray to God and willing to accept the final returns... =p

Sunday, October 24, 2010

TRYING TO BE A GOOD GIRL!!! =p

Hari ini KIKA hendak jadi 'extra' baik.
Jadi, seorang anak yang baik, kakak yang baik, pelajar yang baik, 
kawan yang baik dan 'senior' yang baik. hehe XD

Thursday, October 21, 2010

CINTA!!! =P

Cinta itu terlalu dalam definisinya
Cinta itu terlalu unik
Cinta itu boleh membuat gelodak jiwa yang dahsyat pada hati seseorang
Ada yang buta kerana cinta
Tertutup segala keburukan duniawi
Hanyut dalam dunia percintaan
Lupa semua derita
Namun tak kurang juga yang merana kerana cinta

Cinta itu bukan hanya penyatuan dua hati
Tetapi, cinta merupakan rasa kasih yang tak terselam
Bagiku, cinta sesama insan ada waktu dan ketika

Zaman remaja ini
Persahabatan adalah cintaku yang agung
Alam dewasa, tak dapat kuduga
Ku hanya memanjatkan doa kepadaNya
“Andai terbit rasa cinta di hati ini
Hanyalah cinta berlandaskan syariatNya
Dan ingin kuisi hatiku dengan cinta suci dahulu
Pertama, cinta kepada Illahi
Kedua, cinta kepada Rasul
Ketiga, cinta kepada ayah, umi dan ibu…
Keempat, cinta kepada guru dan ilmu
Kemudian, cinta-cinta yang lainnya”
Dan sebelum kutemui cinta-cinta yang lain itu,
Ingin kukotakan cita-citaku dahulu
Aku harus berusaha mencapai kejayaan!!!

*Semua kawan-kawan bercerita pasal usaha... so, ni karya khas untuk kalian.. =p

P/S Ratu KIKA: Hak Cipta Terpelihara....mohon untuk meletakkan link blog ini iaitu http://ceriterakika.blogspot.com untuk sebarang cetakan atau salinan.... =D

ESOK HARI PENTING!! =P

Kenangan menikmati kek hari lahir buatan arwah ibu pada zaman kanak-kanak dulu masih segar dalam ingatan. KIKA merindui kek coklat ibu. Walau bagaimanapun KIKA bersyukur kerana setelah peristiwa itu, KIKA masih berpeluang untuk menikmati hidup di dunia ini dan masih ada insan-insan yang ikhlas menggembirakan KIKA pada hari bersejarah ini saban tahun. Apa-apa pun hari lahir KIKA tahun ini penting kerana KIKA akan menghadapi SPM. Semoga KIKA sedar akan usia yang semakin pendek ini, KIKA perlu lebih sabar dan tabah dalam menghadapi dugaan hidup dan sentiasa berusaha membaiki dan memajukan diri!!! insyaALLAH...

Buat rakan-rakan dan sesiapa sahaja yang mengenali diri ini, ampunkanlah dosa-dosa KIKA dan halalkanlah segala kekurangan sejak mula kita kenal. Terima kasih atas segala kebaikan dan kegembiraan yang kalian kongsi bersama-sama dengan KIKA.

Salam sayang,
KIKA

Wednesday, October 13, 2010

O Oh...

alhamdulillah hari ni demam dah kebah...
tapi hari ni asyik memikirkan SPM yang hampir tiba...
sewaktu menjawab peperiksaan Tasawwur Islam tadi, terasa seperti tidak bersedia langsung...
add mt antara result yang dapat awal...masih gagal untuk lulus...bertambah risau la...
seakan gelap seketika dunia KIKA sewaktu menatap kertasi add mt tadi...rasa nak nangis kesedihan pun ada...
masa jawab punyalah confident boleh lulus...
sekarang ni rasa seperti terbang semua motivasi diri...huh...dahsyat ni...!
SPM dlm sebulan lagi...perlu struggle separuh mati ni...harap-harap selepas ni sentiasa sihat dan dipermudahkan untuk segala urusan...insyaALLAH...

Monday, October 11, 2010

DEMAM & RENUNGAN

Sudah seminggu demam....hari ni agak dahsyat...
Nak pergi klinik takut kena MC...esok ada satu lagi subjek untuk peperiksaan percubaan SPM...
insyaAllah kalau esok masih demam, pergilah klinik...

Walauapapun hari ini ada sedikit kata-kata yang boleh direnungkan...

KITA TIDAK TAHU BILA KITA AKAN MATI,
KITA TIDAK TAHU BAGAIMANA KITA MATI,
TETAPI KITA SELALU TAHU BAGAIMANA HENDAK HIDUP,

JADI SENTIASALAH RANCANG HIDUP KITA SESEMPURNA MUNGKIN…!!!

Sunday, October 10, 2010

REALITI...! =p

Realiti kehidupan tidak mudah untuk ditafsir...
Pelbagai ragam terbentang di alam ini...

Contohnya, ada orang kata gaduh-gaduh sayang...
Persoalannya, adakah pergaduhan yang berlaku pada setiap hari itu mampu untuk meningkatkan rasa sayang???

Tepuk dada tanya selera...

Pada pendapat KIKA, mengapa perlu kita pertahankan pendapat masing-masing dalam hal-hal yg kecil???
Walhal, banyak lagi isu yang boleh kita bincangkan....mungkin isu itu boleh juga mengubah persepsi dunia...
Jadi kawan-kawan,tidak perlulah kita bertengkar isu-isu kecil dalam persahabatan tetapi kita fokuslah terhadap pelajaran atau masa depan kita....

P/S Ratu KIKA: Cubalah renungkan dengan minda dan hati terbuka.... =p

Friday, October 8, 2010

PUJANGGA - KEYAKINAN!!! =p


KURANG SEMANGAT MENGAKIBATKAN LEBIH BANYAK KEGAGALAN BERBANDING KURANGNYA KEBIJAKSANAAN ATAU KEMAHIRAN. JADI, BUATLAH YANG TERBAIK DALAM APA-APA JUA PERKARA...!!! XD

Thursday, October 7, 2010

KASIH SEORANG TEMAN

Teman
Kau adalah insan
Yang membimbingku
Ke arah kejayaan

1001 nasihat ikhlas darimu
Menyelubungi hatiku
Menjadikanku tidak tentu arah

Teman
Kita pernah bergembira dan berduka
Kau insan mulia
Ketika ku berduka, hanya kau disisiku
Aku hanya menumpang gembira
Namun
Tidak menumpang duka

Teman
Kita selalu membuat kesalahan kerana kita hanya hambaNya
Dengan tulus ikhlas aku ampunkan dosa kau terhadapku
Walau sebesar atau sekecil mana pun
Harapanku, kau ampunilah dosaku
Atas segala kesalahanku terhadap kau selama kita berteman

Doaku
Moga kita terus menjadi teman
Walauapapun terjadi
Kau simpanlah memori indah kita bersama
Sebagai kenangan hidupmu!!!
-ina2210-
CYBERIAN EDISI 04/09

P/S Ratu KIKA: Hak Cipta Terpelihara....mohon untuk meletakkan link blog ini iaitu http://ceriterakika.blogspot.com untuk sebarang cetakan atau salinan.... =D

SINAR BARU... XD

salam u all...
akhirnya berjaya juga progress utk blog ni...
tp masih byk nk kena belajar...
excited(3x)....!!!
ni adalah permulaan utk menggapai cita-cita sbg seorg penulis....=p
yeah....!!!!
to all my frens, plz keep in touch....luv u all... =D